Heeft u vragen over geld? Kunt u de energierekening niet betalen? Of heeft u schulden? Er zijn verschillende mogelijkheden om hulp te krijgen. Bijvoorbeeld hulp van een vrijwilliger of een betaalde werknemer. Wat voor u de beste hulp is, hangt af van uw situatie.
Weet u niet bij welke organisatie u moet zijn met uw geldvraag? Neem dan contact op met het Startpunt. Het Startpunt helpt u verder of vertelt u welke organisatie u verder kan helpen. Dat kan de gemeente zijn of een andere organisatie.
Ondersteuningsgesprek de VoorzieningenWijzer
Heeft u een laag inkomen? Maak een afspraak voor een ondersteuningsgesprek. In dit gesprek loopt u samen met een adviseur van de gemeente de VoorzieningenWijzer door. Met de VoorzieningenWijzer kijken we of u in aanmerking komt voor regelingen die uw inkomen aanvullen. En of u een passende zorgverzekering of energiecontract heeft. De adviseur kan u ook helpen met aanvragen of overstappen. Aanmelden kan via de website Dat geldt voor mij(Externe link). Of stuur een e-mail naar voorzieningenwijzer@wageningen.nl
Veelgestelde vragen
Soms zijn 1 of enkele gesprekken met het Startpunt genoeg om uw vraag of geldprobleem op te lossen.
Verwijzen
Is hulp van een vrijwilliger of een beroepskracht de beste oplossing voor u? Het Startpunt kan u de weg wijzen naar de juiste persoon of organisatie. Bel (0317) 41 01 60 of stuur een e-mail naar startpunt@wageningen.nl
Inloop Geldzaken
Elke maandag van 13.00 tot 15.00 uur is er in het Startpunt een inloopspreekuur over geldzaken. Een medewerker van Sociaal Raadslieden, Humanitas Thuisadministratie of het Startpunt helpt u graag verder. Dit spreekuur is gratis voor inwoners van Wageningen.
Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u bij de gemeente een ondersteuningsgesprek aanvragen. Een adviseur van de gemeente neemt dan de VoorzieningenWijzer met u door. De VoorzieningenWijzer is een online programma. Het laat zien waar u geld kunt besparen en van welke regelingen u gebruik kunt maken.
Wat komt aan de orde?
Maakt u gebruik van alle minimaregelingen van de gemeente?
Maakt u gebruik van alle toeslagen van de Rijksoverheid?
Krijgt u geld terug als u de aangifte Inkomstenbelasting doet?
Kunt u overstappen naar een goedkopere energieleverancier?
Is het verstandig om in het nieuwe jaar over te stappen naar een andere zorgverzekering?
Als u dat wilt, kan de adviseur deze zaken ook samen met u regelen.
Kom zo snel mogelijk in actie bij een betaalachterstand. Neem contact op met de organisatie of persoon waar u een betaalachterstand heeft. Maak afspraken over het terugbetalen. Vaak is het mogelijk een rekening in termijnen terug te betalen. Het is belangrijk de afspraken na te komen. Hiermee voorkomt u hogere kosten. Komt u er niet goed uit? Of ziet u op tegen het contact met de organisatie? Neem dan contact op met het Startpunt of lees meer informatie over hulp bij een betaalachterstand.
Bij budgetbeheer neemt de gemeente tijdelijk de zorg voor uw geldzaken over. Inkomsten en uitgaven worden beheerd. Zo voorkomt u dat er (meer) schulden ontstaan. U heeft vaak eerst een gesprek met het Startpunt. Daarna wordt duidelijk of budgetbeheer de beste hulp voor u is.
Soms zijn er schulden die u niet kunt terugbetalen. Dan kan de gemeente het contact met de organisaties of personen waar u een schuld heeft tijdelijk overnemen. Deze hulp heet schulddienstverlening. Er worden afspraken gemaakt over het terugbetalen van de schuld. U voorkomt hogere schulden of bijvoorbeeld afsluiting van uw energie. Als deze hulp nodig is, meldt het Startpunt u hiervoor aan.
Bij het Startpunt kunnen inwoners met een laag inkomen gratis maandverband en tampons halen. Beneden in de hal in ’t Palet in de witte schuifkast bij de koffieautomaat zijn de materialen te vinden.
Loop zonder afspraak binnen bij het Startpunt tijdens openingstijden. Een bericht sturen doet u via e-mail of WhatsApp. Het WhatsAppnummer kunt u niet bellen.