Regels voor verhuurders en melden klachten (Wet Goed Verhuurderschap)
Verhuurders moeten zich houden aan de Wet Goed Verhuurderschap (WGV). Ze mogen bijvoorbeeld niet te veel geld vragen voor de borg en de huur of te hoge huurverhogingen rekenen. Ze mogen ook niet discrimineren of mensen bedreigen.
Een goede omgang tussen huurder en verhuurder is heel normaal. Houdt een verhuurder of verhurende partij zich niet aan de regels? Dan kan de huurder dit melden bij de gemeente. We proberen dan samen de problemen op te lossen.
Dit zijn de regels van de Wet Goed Verhuurderschap:
Verhuurders mogen inwoners die een woning zoeken niet discrimineren.
Verhuurders mogen huurders niet bedreigen of bang maken.
Verhuurders mogen maximaal 2 maanden kale huur als borg vragen. Kale huur is de huur zonder bijkomende kosten zoals kosten voor service, gas, water, licht of administratiekosten. Borg is een geldbedrag dat de huurder van een woning moet betalen aan de verhuurder aan het begin van het huurcontract.
Verhuurders moeten een contract maken waarin alle afspraken duidelijk staan. Het contract moet door de verhuurder en huurder zijn ondertekend.
Verhuurders moeten huurders goed informeren over:
Uw rechten en plichten die niet in het huurcontract staan.
De borg en hoe die terugbetaald wordt als het contract stopt.
Discriminatie bij het zoeken naar een woning. Dit betekent dat u denkt dat het niet eerlijk is dat u geen huis krijgt. Bijvoorbeeld door uw geloof, uiterlijk, politieke mening, afkomst, geslacht, nationaliteit, geaardheid of omdat u getrouwd bent.
Intimidatie of bedreigingen door uw verhuurder.
Geen huurcontract of een onduidelijk huurcontract.
U betaalt te hoge huur of uw huur wordt verhoogd met een te hoog bedrag.
Onterechte extra kosten, zoals bemiddelingskosten of te hoge servicekosten.
Het niet op tijd terugbetalen van borg door de verhuurder.
Klachten over onderwerpen die niet onder de Wet Goed Verhuurderschap vallen, kunt u melden bij andere instanties: