U kunt het volgende melden bij de gemeente:
- U denkt dat het niet terecht is dat u geen huis krijgt. Bijvoorbeeld door uw geloof, uiterlijk, politieke mening, afkomst, geslacht, nationaliteit, geaardheid of omdat u getrouwd bent.
- Uw verhuurder maakt u bang via berichten of in het echt.
- Uw verhuurder wil geen contract maken. Of het contract is niet door huurder en verhuurder ondertekend.
- Uw verhuurder geeft u niet de goede schriftelijke informatie over:
-
- Uw rechten en plichten.
- De afspraken over een eventuele borg.
- De regels over de servicekosten.
- De contactgegevens van de beheerder.
- De contactgegevens van het lokale meldpunt om problemen te melden over de verhuurder.
- Uw verhuurder vraagt meer dan 2 maanden kale huur als borg.
- Uw verhuurder betaalt de borg niet binnen 2 weken terug nadat het contract stopt.
- Uw verhuurder vraagt nog meer geld naast de huur en borg. Bijvoorbeeld aan hulp bij het vinden van een huis.
- Uw verhuurder legt niet uit waar de servicekosten voor zijn.
- U denkt dat de servicekosten te hoog zijn.
Ik huur bij een woningbouwvereniging. Waar moet ik mij dan melden?
Als u een huis huurt van een woningbouwvereniging, kunt u daar uw klacht laten weten. Zij behandelen uw klacht. U kunt hiervoor geen melding doen bij de gemeente.
Mijn klacht gaat over iets anders.
Gaat uw klacht over iets anders dan over de punten hierboven? Bijvoorbeeld over de hoogte van de huur, een huurverhoging of slecht onderhoud? Dan geldt de gebruikelijke huurbescherming. De gemeente kan u hierbij niet helpen. Schakel hiervoor de huurcommissie in.